Ιωάννης Γ.
Νεραντζής (Διδάκτωρ Παν/μίου Κρήτης), « Δρόμοι του αλατιού: από τις αλυκές της λιμνοθάλασσας στις ‘‘αλαταρές’’ των βουνών Ευρυτανίας», ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ : ΙΣΤΟΡΙΑ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΟΜΝΙΣΤΑΣ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ, Δήμος Δομνίστας
Ευρυτανίας, 23, 24, 25, Ιουλίου 2010, ( Οργάνωση Συνεδρίου: ‘‘Πανευρυτανική
Ένωση’’ {20} ) (τόμοι δύο), [
ΑΘΗΝΑ 2010 ] – τόμος Α΄, σσ. 465 - 541 – .
Στην Ανακοίνωσή μου πραγματεύομαι τους «δρόμους
του αλατιού». Επισκοπώ δηλαδή το δίκτυο των δρόμων και των μονοπατιών των
υδροσυστημάτων των ποταμών Αχελώου, Ευήνου (Φίδαρη), Δάφνου (Μόρνου), τα οποία
ήσαν σε χρήση για να πάνε οι τσοπαναραίοι σε αλαταποθήκες, σε αλυκές και να
φέρνουν στα στανοτόπια τών βουνών [των σημερινών Νομών Αιτωλο-Ααρνανίας και
Ευρυτανίας] φορτώματα αλάτι.
Προκειμένου για την πεδινή και ορεινή Αιτωλία και Ακαρνανία, την ορεινή Ναυπακτία και την ορεινή Ευρυτανία (σημερινός νομός Ευρυτανίας), αυτά τα μονοπάτια, αυτοί «οι δρόμοι του αλατιού»
ήσαν συγκεκριμένοι: Ακολουθούσαν παράλληλη πορεία είτε με την κύρια κοίτη, είτε με το πλέγμα των παραποτάμων
του υδροσυστήματος των ποταμών, Αχελώου, Ευήνου (Φίδαρη) και Δάφνου (Μόρνου),
από την αρχαιότητα ακόμα: Έφερναν από τις «Αλυκές της Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου
– Αιτωλικού» στα θερινά λιβάδια και στανοτόπια των οροσειρών του γεωγραφικού χώρου της Ακαρνανίας,
της Αιτωλίας, της Ναυπακτίας και της Ευρυτανίας.
Τούτη η διαδικασία ήταν αναγκαία, γιατί βασική φροντίδα των τσοπαναραίων στην προβιομηχανική αγροτοποιμενική κοινωνία ήταν να υπάρχει μπόλικο αλάτι στο κονάκι: ν’ αλατίζουν τυριά, μυζήθρες, τα φαϊά τους, μα να δίνουν και στα πρόβατα να τρώνε. Γιατί, από καιρό σε καιρό τα γιδοπρόβατα τ’ αλατίζουν. Τους δίνουν δηλαδή αλάτι να φάνε. Οι τσοπαναραίοι ξέρουν κιόλας πως για να διψάει και να πίνει νερό το πρόβατο, να φέρνει γάλα και να παχαίνει, έχει ανάγκη από αλάτι, θέλει «αλάτισμα».
Τούτη η διαδικασία ήταν αναγκαία, γιατί βασική φροντίδα των τσοπαναραίων στην προβιομηχανική αγροτοποιμενική κοινωνία ήταν να υπάρχει μπόλικο αλάτι στο κονάκι: ν’ αλατίζουν τυριά, μυζήθρες, τα φαϊά τους, μα να δίνουν και στα πρόβατα να τρώνε. Γιατί, από καιρό σε καιρό τα γιδοπρόβατα τ’ αλατίζουν. Τους δίνουν δηλαδή αλάτι να φάνε. Οι τσοπαναραίοι ξέρουν κιόλας πως για να διψάει και να πίνει νερό το πρόβατο, να φέρνει γάλα και να παχαίνει, έχει ανάγκη από αλάτι, θέλει «αλάτισμα».
Τούτη η γνώση προέκυψε, όταν οι πρώτοι
κτηνοτρόφοι παρατήρησαν ότι τα οικόσιτα φυτοφάγα ζώα έδειχναν αδυναμία στα
αλόφυτα και τις αλμυρές πηγές. Έτσι αναγνωρίστηκε η φυσική τους ανάγκη για
αλάτι και ως εκ τούτου ο άνθρωπος δημιούργησε τις «αλαταρές» (ή τα «αλαταριά»):
«Σε λάκα τρανή σκορπίζουν εδώ εκεί πέτρες πλακερές . ‘‘αλαταρές’’ (ή «αλαταριά») τις λένε.
Σε κάθε μια πάνω βάνουν και χούφτα αλάτι. Οδηγούν το κοπάδι στις αλαταρές. Τα
πρόβατα μόλις ιδούν το αλάτι, λιμαχτικά χύνονται για να το γλείψουν. Παστρεύουν
την πέτρα κι υστερώτερα γλείφουν με τη γλώσσα την αρμύρα π’ απόμεινε. Οι
‘‘αλαταρές’’ μένουν εδεκεί που τις έχουν. ποτέ δε μετατοπίζονται,
για να ξέρουν τη θέση τους οι τσοπαναραίοι και τα γιδο-πρόβατα».
Διαβάστε το πλήρες κείμενο δρ Ι. Νεραντζής, ΔΡΟΜΟΙ ΤΟΥ ΑΛΑΤΙΟΥ
ΧΑΡΤΕΣ
2. Γεωφυσικός χάρτης Aσπροποτάμου/Αχελώου, σε κλίμακα1:1.000.000, εκδομένος το 1950, ήτοι προ της δημιουργίας των τεχνητών λιμνών.
4. Οι κύριοι άξονες επικοινωνίας, στους Μεσαιωνικούςκαι Νεώτερους Χρόνους, στο γεωγραφικό διαμέρισμα της ‘‘Κεντρικής’’ Ελλάδας’’,στις κατευθύνσεις και στη δομή της διεξαγωγής της χερσαίας διακίνησης ανθρώπωνκαι παντός είδους εμπορευμάτων. [ -HammondN.G.L., Migrations and invasions inGreece and adjacent areas, (Park-Ridge, 1976), σ. 12, χάρτ. 6].
7. Οι κύριοι άξονες επικοινωνίας στην Ελλάδακατά τον 18ον αι. - Αιτωλο-Ακαρνανία-Ευρυτανία, και νότια Ήπειρος –. Αναπαραγωγή του χάρτη του Barbie du Bocage ένθετον εις F. C. H. L., Pouqueville, Histoire de laregeneration de la Grece comprenant les presis des evenements depuis1740 jusqu’ en 1824, τ. IV, χάρτης εκτός κειμένου, Παρίσι, 1825). [Δημ.Ανωγιάτης-Πελέ, Δρόμοι και διακίνηση στονΕλλαδικό χώρο κατά τον 18οαιώνα, (1993), χάρτης στη σ. 28.]
8. Διαφορετικές διαδρομές της ποιμενικήςδιακίνησης στον Ελλαδικό χώρο κατά το φθινόπωρο, 18ος αιώνας. Οχάρτης κατασκευάστηκε από τον Δημ. Ανωγιάτη-Πελέ, σύμφωνα με τις πληροφορίες του F. C. H. L. Pouqueville, Voyage dans la Grecce, τ. I, σ. 76, ΙΙ, σ. 383-396, IV, σ. 172. [Δημ. Ανωγιάτης-Πελέ,Δρόμοι και διακίνηση στον Ελλαδικό χώροκατά τον 18ο αιώνα, (1993)].
10. Ο γνωστός ως Tabula Peuntigeriana χάρτης (Itinerarium pictum), του 4ου αι. μ.Χ.,και το λιγότερο πλήρες Itinerarium Antoniniτης εποχής του Διοκλητιανού. Το τμήμα που διέσχιζε την Ακαρνανία και τηνΑιτωλία. [Κορνηλία Αξιώτη, "Ρωμαϊκοί Δρόμοι της Αιτωλο-Ακαρνανίας", ΑΔ 35, 1980, Μελέται, σσ. 186-205, σχεδ.2].
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.